Sorg, Japan och olyckor.

Sorg innefattar mycket.
Efter att ha läst detta inlägg hoppas jag att både ni och jag blir klokare om hur man övervinner sorgen tills att allting går åt rätt håll igen.

Sorg innebär väldigt mycket som jag skrev och ingen har rätt att säga att något är mer eller mindre rätt att sörja över.
Olika människor sörjer över olika saker. Sörja över att ett liv tagit slut är helt okej och normalt och ingen kan säga att de är mer okej att sörja över människor än över djur.

Ibland händer det ofattbara och hur gör vi då?
Olika människor bearbetar det olika helt enkelt.

Vissa öppnar sig och pratar av sig för alla som vill lyssna medan vissa väljer att prata ut med en eller några få speciella personer. Sedan finns det en tredje "typen" som inte vill prata om det alls utan hålla det inom sig och bearbeta det bit för bit.

Lite tips för alla, vilken "typ" ni än tillhör är att försöka få ur sig sorgen på ett eller annat sätt. Lyssna på favorit musiken. Eventuellt har man svårt att gråta fastän man vill, lyssna då på en sorgsen låt, lyssna på texten.

Kanske då faller tårar som länge velat komma ut, kanske då kan du prata med någon. Bara få en kram om det är det som behövs.


Alla vill inte gråta, alla vill inte prata, alla strävar inte efter att nå till den punkten att man klarar och vill prata med någon. Då är det bara att säga det till folk runtomkring så slipper man de där jobbiga smsen "Jag finns för dig, vill du prata?" m.m.
Det är bara att acceptera och jag lovar att om ni säger det så kommer folk tillslut låta bli att försöka.

Det kan även vara underbart att köpa en stor godispåse och tillbringa en kväll med någon som står än nära. Eller bara gå ut och ha en rolig kväll. sysselsätta sig!
Andra vill bara vara själva, se en film. Det är också ett sätt att bearbeta.

Eventuellt passar det vissa att skriva av sig i en blogg, dagbok, i ett sms m.m.


Sorg innebär absolut inte bara detta jag precis skrivit om men med tanke på all sorg som människor känner runt omkring i världen känner just nu tänkte jag att detta passade.
Japan har det tufft, alla invånare får gå in i en gymnastiksal för att kolla på lik som ligger på rader för att se om det är dess vänner, slätingar, familj.

Ännu en anledning till detta inlägg är den sorg som folk i min ålder känner just nu. Efter denna otroligt hemska olycka som involverade 4 tjejer samt ett äldre par utanför bollebygd/Hindås.
Yterligare en är angående killen som också den senaste veckan gått bort och hela min facebook pryds av "vila i frid".

Jag är tacksam för att jag inte känt någon i Japan samt någon av dessa tjejer i bollebygd/Hindås
men blir ledsen då man tänker på alla dessa människors nära och kära. Och ja det rinner tårar även på mig över att se hur folk lider.


Kärlek, kramar och omtanke sänder jag nu till alla människor vars nära och kära lider ! <3


Det kommer gladare dagar, se framåt. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0